Znáte ji?
|
|
|
|
24.8.2003
|
Kotoučové brzdy vzduchem chlazené vpředu & kotoučové brzdy vzadu. (srpen 2003)
|
|
|
|
Už od doby, kdy jsem zjistil, že je možné namontovat na zadní nápravu mého Rapouše kotoučové brzdy
jsem o tom vážně uvažoval, protože se mi to moc líbí, ale není to homologované!!! Přesto jsem
se ve slabší chvilce rozhodl, že do toho půjdu a napsal jsem
Hípovi
z Rebelklubu.
Na jejich stránkách v sekci "SHOP" si všechny potřebné věci můžete prohlédnout a případně objednat.
Musím zde také napsat, že mě osobně Hípa velice pomohl jak radou, tak i se sháněním dalších potřebných
věcí - tak to bylo trochu reklamy na jeho hlavu a jdeme na to :-)).
|
|
|
I přesto, že jsem se do toho pustil až v srpnu, takhle hezky mi to od Hípy přišlo už v dubnu 2003:
|
|
|
  
|
|
|
KOTOUČOVÉ BRZDY NA ZADNÍ NÁPRAVĚ : Jako první jsem se rozhodl
přestavět zadní brzdy. Je to jednodušší varianta s nechlazeným kotoučem, který se přichytí dvěma
šrouby M8 se zápustnou hlavou na náboj zadního kola, jako původní buben. Na obr.3 jsem se
snažil zachytit potřebné věci pro přestavbu zadních brzd. Chybí tam ovšem ještě šrouby třmenu
kotoučové brzdy a vyrovnávací podložky (na ustavení brzdového třmenu - tl. 1,0mm, 0,5mm, 0,2mm a
0,1mm). Sehnat tyto podložky byl dost velký problém. Obr.4 a obr.5
znázorňují propojovací můstky pístků brzdového třmenu, které jsou třeba, neboť je ke každé brzdě
na zadní nápravě přivedena pouze jedna brzdová hadice. Výkres jsem si nakreslil opět v mém
oblíbeném programu "Zoner Callisto 4.0", takže tady je k dispozici i verze ve formátu *.zmf:
propoj_pistku.zmf (8k). Nejsou tam sice všechny rozměry, ale
jsou tam všechny důležité. Při kresbě jsem čerpal z knihy "Sportovní úpravy Škoda 105/120/130"
a trochu si to přispůsobil.
|
|
|
Na obr.6 lze spatřit brzdový buben po odejmutí kola. Vytočením dvou šroubů
M8x12 se zápustnou hlavou a zatočením do vedlejších závitů se vytlačí buben a rázem můžeme spatřit
pohled na náboj jako na obr.7. Potom je nutné povolit matku, což byla u mě
docela drsná záležitost - nechtělo se jí! Když se to povedlo, stáhnul jsem pomocí stahováku náboj ze zadní osy
a mohl jsem spatřit pohled znázorněný na obr.8.
|
|
|
Nyní je nutné povolit v tunelu mezi sedačkami lana ruční brzdy a tyto vytáhnout průchodem dozadu
a ven. Potom povolíme čtyři šrouby držící jak víčko ložiska, tak držák čelistí (štít). Víčko ložiska
jsem si zatím dal stranou, jelikož se opět použije (pozor! - neztratit těsnící o-kroužek 75x3 ve víčku),
ale kompletní brzdu jsem odejmul, ani není nutné
odpojovat lano ruční brzdy. Celé jsem si to uložil do krabice, kdybych to náhodou chtěl někdy
vracet do původního stavu. Jsme tedy ve fázi znázorněné na obr.9.
Na obr.10 je provizorní zkouška nasazení víčka ložiska a taktéž je zde
vidět mezera, která vznikla po odejmutí štítu s čelistmi. Tady jsem byl chvíli "tumpachovej" a
musel jsem se dotázat Hípy, jak to řešil. Také se mi zdálo, že imbus šrouby dodané s držákem pro
brzdový třmen jsou krátké - to vzniklo tím, že jsem chtěl dát pod hlavy šroubů podložky, takže
jsem je teda vyndal, no. Naopak podložky se hodí mezi víčko a domeček ložiska pro vymezení mezery
po štítu s čelistmi. Kdo chce být preciznější, jako Hípa, může si vypilovat z plechu příslušné tloušťky
(jako byl štít) podložku "květnatého tvaru" a použít ji místo čtyř podložek. Ještě jsem si "na sucho"
vyzkoušel našroubovat držák třmenu směrem dopředu obr.11, jelikož by se mi
více líbily třmeny vepředu, jenže se mi zdálo, že nezbylo místo pro klíč na dotažení třmenů dostatečnou
silou. Překáží tam rameno.
|
|
|
Zvolil jsem tedy variantu třmenů vzadu - viz.obr.12. Na obrázku je ještě patrná lehká
koroze víčka ložiska. To jsem tedy ještě obrousil a nastříkal, aby to aspoň trochu vypadalo. Když bylo vše připraveno
a očištěno, doplnil jsem ložisko vazelínou a nanesl jsem po obvodu domečku ložiska silikonový tmel, viz. obr.13,
aby se co nejvíce zamezilo vniknutí nečistot vzniklou mezerou po štítu - toto je zase řešení Waciho, dalšiho z Rebelů.
Nasadit víčko ložiska, nezapomenout na vymezení mezery podložkami a přitahnout držák třmenu - obr.14.
|
|
|
Teď je v pořadí návrat náboje zpět na osu s tisícihranem. Náboj jsem nejprve naklepl přes prkénko, dále přes
trubku, a když šla již natočit matice (použil jsem novou) na pár prvních závitů, dotáhl jsem náboj pomocí
této matice. Samozřejmě jsem pod matici vrátil i podložku - obr.15. Matice se
zajistí rozklepnutím jejího osazení do drážky na ose. Nyní přišly na řadu lahodnější věci. Nasadit kotouč
na náboj a jednoduše ho přichytit dvěma novými šrouby se zápustnou hlavou M8x20 - obr.16.
Dále jsem vzal brzdový třmen, takový, jehož jeden z odvzdušňovacích šroubů bude směřovat nahoru a ke kolu, a zatím lehce
jsem ho přišrouboval na držák. Pod šrouby jsem ještě přidal 12ky podložky, jelikož by mi šrouby jinak zasahovaly až
do kotouče. Jak to celkově vypadá, lze spatřit na obr.17.
|
|
|
Je výhodné mít již na třmenu našroubován propojovací můstek - viz. obr.18.
Měrkami jsem změřil vzdálenosti mezi kotoučem a třmenem po obou stranách a pomocí vymezovacích podložek
různých tlouštěk, o kterých už byla řeč, jsem vymezil ustavení brzdového třmenu. Prostě tak, aby se kotouč
točil pěkně středem třmenu. Tylo podložky se vkládají mezi držák třmenu a třmen - viz. obr.19.
Když jsem si usmyslel, že už je to OK, dotáhl jsem šrouby třmenu (M12x1,25). Udávaný utahovací moment je 70 až 95 Nm.
Dále jsem připojil a dotáhl brzdovou hadici - obr.20.
|
|
|
Nyní stačí zasunout brzdové destičky, zajistit závlačkami a pružinou - viz. obr.21 a obr.22,
případně plechovými kryty místo pružin (záleží na druhu třmenů), doplnit brzdovou kapalinu, odvzdušnit, nasadit kola a
vyrazit do ulic.
|
|
|
  
|
|
|
Mějte na paměti, že tato úprava není schválená!!! Tedy není to tak úplně přesné. Tato úprava měla dříve sportovní homologaci
pro rallye. Všechny plány vycházejí z té doby a vše je odzkoušené. Byl jsem ujištěn, že se používají stále stejné kvalitní
materiály. Důvod proč to není schváleno jsou vysoké náklady na homologaci a moc moderní svět s ABS!!! Takže by to dnes na
silnici prý nikdo nepustil. A také vám jistě došlo, že zatím nemáte ruční brzdu!!!
Až to vymyslím, tak to tady zase napíšu. Bude to ale asi tlačit do všech čtyř kol. No ještě nevím, je-li to uskutečnitelné,
takže uvidíme v budoucnu. Na předek budu dávat zase chlazené kotouče, to tady taky napíšu. Zatím je to vše, tak aspoň nějaké
to foto dílů na předek:
|
|
|
|
|
|