Znáte ji?
|
|
|
|
30.9. - 30.12.2005
|
Postav si model vozu Škoda 130RS - M 1:10 (tuníme v měřítku)
|
|
|
|
Před pár lety (není to tak dlouho ), jsem se věnoval modelařině a dokonce (občas i úspěšně) jsem závodil s modely automobilů na vysílačku.
Jenže pak mi došly prachy, nebo jsem dostal rozum a pomalu ale jistě jsem skončil. Kdo to nezná, nepochopí co to stojí. Nu ale nevydržel jsem to
a po těch pár letech jsem se rozhodl postavit model vozu Škoda 130RS v měřítku 1:10 jen tak pro radost. Samozřejmě plně funkční, ale hlavně s pohonem pouze zadních kol, aby to bylo
co nejvěrnější. Zpočátku jsem si myslel, že si navrhnu a postavím podvozek úplně sám, jelikož už jsem takto pár aut postavil, ale pak jsem trochu
zainternetil a pochopil, že si ten podvozek jednoduše koupím. Vyřezat šasi není nic složitého, ale pak je nutné nechat si vyfrézovat a vysoustružit různé díly. Takže bylo rozhodnuto - koupě
hotového továrního podvozku! Chvíli mi to trvalo, jelikož jsem zjistil,
že je dnes trochu složitější sehnat šasi pouze s pohonem zadních kol. Jsou velmi rozšířené
a oblíbené čtyřkolky a není divu, protože jsou skvělé, ale nakonec jsem našel super podvozek dokonce i s tou správnou šířkou. Bohužel je podvozek již sestaven.
Slovo bohužel píši proto, že rád montuji takovéhle věci sám. Ještě bych pro úplnost dodal, že karoserie jde napasovat i na podvozky s pohonem všech kol. Jenže to já nechtěl. Takže jak na to:
|
|
|
KAROSERIE : Začal jsem tím, že jsem si koupil lexanovou karoserii, kterou jsem viděl na závodech RC automobilů a tím to vlastně vše začalo - viz obr.1 a obr.2. Rozhodně nejsem první,
ale ani poslední, kdo si něco takového postavil, či postaví. Součástí karoserie je sada základních samolepek, zrcátka a příčný výfuk, přesněji řečeno dva, jeden pro případ, že si budeme chtít postavit verzi Rally a druhý pro verzi okruhovou - viz obr.3.
Karoserii lze zakoupit například zde: http://www.rc-auta.eu/Karoserie---Barvy---Polepy/karoserie-WRC-1-10/ .
|
|
|
PODVOZEK : Jak už jsem se zmínil na začátku, chvíli mi trvalo, než jsem našel podvozek, který by se mi pro můj účel zamlouval. Nu a našel jsem ho
zde: www.corally.com . A aby případný zájemce nemusel dlouho hledat, ještě
to upřesním. Jmenuje se CCT.
Jenže pak bylo důležitým úkolem zjistit, kde tento podvozek koupit v České republice! Když jsem totiž kliknul na dealera, nenašel jsem nic pro ČR.
Rozhodl jsem se tedy zkusit štěstí a zeptat se jednoho z mistrů vysílačkového volantu Martina Kořínka, který má velké zásluhy na rozvoji automodelářství v ČR a jehož web a zároveň kontakt na něj naleznete zde:
www.rcxauta.cz . K mé velké radosti mi odpověděl velice brzy, ale hlavně podal důležitou informaci, že je
distributorem podvozků Corally, ale pouze s pohonem zadních kol. Co se týče čtyřkolek, dává přednost profi podvozkům firmy XRAY. Musím dodat,
že je ochotný i dobře poradit a lze u něj nakoupit i ostatní potřeby pro zprovoznění "pořádnýho auta"! Takže do týdne byl podvozek doma za cenu 4.500Kč včetně
poštovného. Na obr.4, 5 a 6 si můžete
prohlédnout jaký se naskytl pěkný pohled po otevření balíku. Na obr.7, 8 a 9 proběhly první vzájemné zkoušky rozměrů.
|
|
|
SPASOVÁNÍ, LAKOVÁNÍ : Na obr.10 je zachyceno pár věcí pro přípravu karoserie a následné lakování. Nůžky jsou pro vystřižení karoserie do požadovaného tvaru. Je
dobré stříhat co nejpřesněji do konečného stavu, jelikož dle mých zkušeností je dost problém brousit větší část lexanové karoserie. Prostě šmirglem bych jen líznul hrany kvůli otřepům.
Dále je na fotografii vidět sprej potřebný k nástřiku karoserie. Protože na lexanové (někdy psáno "polykarbonátové") karoserii jen tak nějaká ta barva nedrží,
je nutné použít speciální sprej k tomu určený. Mě ještě doma nějaký zbyl, takže jsem ho nemusel kupovat, ale jinak lze koupit například zde:
www.houska-modelar.cz/shop/index.php?cPath=1303_1331_123 . 100ml za 160Kč by mělo
na jedno auto stačit. Další obr.11 a 12 znázorňují už vystřiženou karoserii spasovanou s podvozkem, na který bylo ještě předem potřeba
namontovat sloupky držící karoserii, které jsou přibaleny k podvozku. Kratší dopředu a delší dozadu. Poté naměříme a označíme místa, kudy budou sloupky procházet. Asi
nejvhodnější je posadit již vystřiženou karoserii (otvory pro kola v blatníkách atd.) na sloupky a chvíli s rozmyslem měřit a zkoušet, než to člověk vyvrtá. Myslím, že si s tím
poradí každý šikula, i třeba po svém - možná i lepším způsobem. Ještě připravit otvory pro zrcátka a pro výfuk, vše to pěkně spasovat a jde se dále.
|
|
|
Tak karoserie by byla připravena. Přistoupíme k zakrytí oken a samotnému lakování. Zde máme práci trochu ulehčenu, jelikož součástí karoserie je aršík s krycími samolepkami oken. Sice se nedá říci, že by
nějak suprově "seděly", ale lepší než nic a zaplaťpánbůh za to, že někdo vůbec vyrábí takovou nádhernou karoserii - Škoda Coupé! Jako celek je výborná! Takže karoserii vykoupem - odmastíme jarem. Poté je lepší
utřít ji do sucha čistým hadrem, protože když se nechá uschnout, jsou na ní vidět zaschlé kapky. Karoserie se stříká z vnitřní strany, je pak zvenčí nádherně lesklá. Takže nalepíme krycí samolepící fólie na okna,
taktéž zevnitř, dále zvenčí přelepíme otvory pro sloupky z podvozku, aby tudy nevnikl sprej. A protože karoserie není zvenčí potažena krycí fólií, jak bývá zvykem u jiných výrobců, doporučuji ještě
zvenčí oblepit celý spodní okraj včetně otvorů pro kola isolepou, aby se nám sprej nedostal na vnější stranu karoserie. Pozor, na fotografiíích toto není, ale kdo dělá něco takového poprvé, měl by popsaný způsob použít!
|
|
|
DOKONČENÍ KAROSERIE : Na obr.13 a 14 lze spatřit průběh lakování. Po nalakování a odstranění krycích samolepek už to vypadá jako auto, ale pro ten pravý vzhled tomu ještě něco chybí! Jsou to samolepky. Tak se do toho pustíme.
Návod k tomu nikde není, ale po shlédnutí několika fotografií na internetu lze vše úspěšně vyřešit. Kdo je odborník na Š 130RS, nemusí se na žádný vzor dívat a vše udělá z paměti. Bude to chtít pevnou, precizní a netřesoucí se ruku, nebát se a s odvahou se do toho pustit. Nu a na dalších fotografiích
- obr.15 až 21, můžeme vidět, jak to vypadá po dokončení karoserie. Alespoň v mém případě. Kdo by si chtěl postavit závodní originály ze sedmdesátých let, může si k tomu koupit ještě samolepky: www.rc-auta.eu/Karoserie---Barvy---Polepy/karoserie-WRC-1-10/
, existují dva druhy. Jenže já to pojal tak trochu po tunérsku a tento stav karoserie je pro mě konečný, takhle se mi to prostě líbí. Pro případ,
že by se někdo rozhodl pro tu závodní verzi bych doporučil lepit ponejprv ty pruhy atd. a pak až tu základní sadu samolepek - světla apod.
|
|
|
ZÁVĚR : Asi trochu zklamu, ale to je zatím vše i přesto, že je auto ještě nepojízdné. Tento stav jsem si totiž na začátku stanovil jako svůj cíl. Prostě auto do police s možností zprovoznit ho, když mě to popadne. Bude to chtít zase trochu času a pár peněz, pokud se tak rozhodnu, ale
aby ten závěr nebyl tak špatný, ještě zde shrnu, co je třeba k dokončení, co to stojí a kde to lze sehnat:
|
|
|
|
|
|