Znáte ji?
|
|
|
|
7.7.2016
|
Výměna regulátoru dobíjení aneb když to nedobíjí, tak to ani nejede (SUZUKI GSR 600)
|
9763
|
|
|
Tak jsem si tak jezdil na Zuzaně, sžíval se s jízdou, učil se a užíval si.
A najednou se mi stalo, že mě za krásného počasí při klidné jízdě (a to byl
ten zádrhel, který napomohl - něco se tu dostatečně nechladilo)
z ničehonic Zuzana nechala na holičkách. Nepravidelně na mě zablikaly budíky a kontrolky,
motor zakuckal a zdechnul. Při průzkumu situace jsem zjistil, že se vybila
baterie. Jakto?!
Nechal jsem se i se Zuzanou pokorně dovézt domů na káře, nabil jsem baterii,
chvíli googlil a našel jsem informaci, že (nejen) do zuzanního typu motorek
výrobce namontoval vadnou sérii regulátorů dobíjení. Překvapilo mě, kolik
jsem našel případů.
|
|
|
Regulátor : Po nabití baterie jsem provedl jednoduché měření. Na baterii jsem připojil
voltmetr, nastartoval jsem Zuzanu a sledoval napětí a teplotu motoru. Zpočátku vše
vypadalo OK. Dobíjení fungovalo a napětí drželo cca na 14,4 V. Poté však při teplotě
motoru pouhých 40°C nastala náhlá změna a napětí skokově spadlo na 12,5 V. Zkusil
jsem přidat plyn, ale napětí klesalo. Nedobíjenou baterii totiž zatěžovalo světlo.
Na regulátoru se nedala udržet ruka. Věděl jsem něco víc, ale ještě ne vše. Hrozilo ještě,
že může být špatný i alternátor - vinutí. Alternátor dodává do regulátoru třífázové
střídavé napětí. Pro jeho změření je nutné odpojit samotný regulátor dobíjení. |
|
|
Alternátor : Abych měl tedy jistotu, že mám opravdu objednat nový regulátor dobíjení,
přistoupil jsem ještě k proměření alternátoru. Při hledání informací
jsem totiž narazil na pár případů, že byl vadný alternátor. Na jednom
z následujících obrázků si můžete prohlédnout zapojení konektoru
regulátoru a také na kterých pinech konektoru lze změřit, zda je
vinutí alternátoru v pořádku. Alternátor jsem nejdříve měřil při odpojeném regulátoru
a nastartovaném motoru. Na volnoběh jsem mezi třemi fázemi
naměřil střídavé napětí 30 V. Tady je nutné trochu dávat pozor - při
přidání plynu a zvýšení otáček někam zhruba k 5000 ot/min. napětí
vyskočilo až k 70 V ! Pak jsem ještě při vypnutém motoru změřil odpor vinutí a izolaci vinutí
proti kostře. Hodnoty by měly být stejné jako na obrázku. Odpor každého
vinutí maximálně 0,5 Ohmů a izolace na nekonečno. |
|
|
Nový regulátor : Tak alternátor je naštěstí OK, tudíž nastala chvíle najít správný nový
regulátor na netu. Údajně snad existuje svolávací akce na výměnu regulátoru zdarma,
ale nenašel jsem žádnou oficiální zprávu. Ta asi veřejně neexistuje. Stejně nevím,
zda bych autorizovanému servisu důvěřoval. Usoudil jsem, že se mi pro můj klid
a jednoduchost vyplatí vyměnit si regulátor sám. Originál od prodejce náhradních
dílů jsem však nalezl za téměř 7000 Kč, ale naštěstí se díky ostatním motorkářům
dají nalézt i jiní výrobci a prodejci. Dobrý tip jsem dostal na české výrobce
http://eshop.vape.cz/k8-regulatory
, http://www.ignitech.cz/cz/vyrobky/rch25z/
, u jejichž regulátorů je však nutné řešit neoriginální uchycení a připojení konektoru individuálně
podle svých možností a schopností. Protože na to už jsem nějak lenivý a potřeboval jsem
regulátor s konektorem přímo na těle a bez kablíků, rozhodl jsem se pro koupi tohoto
kousku
http://www.mxtech-eshop.cz/mxtech-eshop/eshop/0/0/5/48701-Regulator-dobijeni-pro-Suzuki-GSR-600
za cenu 2329 Kč. Musím zde ale napsat menší upozornění. Prodejce avizuje amerického výrobce,
ale ve skutečnosti je na krabičce "Made in Taiwan". No... jinak to asi už nebude.
Regulátor se však snadno "jen vyměnil" a zatím funguje bez problémů. Trochu mě však zaráží, že je zase během chvilky
teplý tak, že na něm neudržím ruku. Hovořím o nastartovaném motoru na místě a opět
o teplotě motoru pouhých 40°C. Ten velký chladič tam asi na něco bude.
Jak nový regulátor vypadá lze spatřit na dalších obrázcích. |
|
|
Průzkum nefunkčního regulátoru : Nedalo mi to a z vadného regulátoru jsem "vydloubal" gumu, ve které
byl zalit plošný spoj. Chvilku to trvalo, ale zvědavost byla silná.
Na dalších fotografiích je vidět, co jsem našel. Asi se tam děly divoké věci,
protože jeden silný spoj byl "odletovaný" a cín rozprsknut kolem něj.
Nedokázal jsem plošný spoj vymontovat z chladiče, zdálo se, že je chladící
plocha pod plošným spojem přilepena ke chladiči nějakým bytelným lepidlem.
A tak jsem případnou opravu regulátoru prozatím upozadil... |
|
|
Voltmetr :
Už bych nechtěl někde zůstat viset. Usoudil jsem, že bude nutné napětí
baterie kontrolovat snadno i během jízdy. Jaký voltmetr jsem zvolil a
kam jsem jej na Zuzaně zapojil, se můžete podívat na stránce
Voltmetr. |
|
|
Svolávací kampaň 5/2017: A stala se příjemná věc. Z "Centra služeb pro silniční dopravu" mi v květnu 2017
dorazil doporučený dopis, ve kterém jsem byl s vozidlem Zuzana vyzván k bezplatné
výměně regulátoru dobíjení v autorizovaném servisu. Výměna proběhla a tak jen tak
pro doplnění přidávám naskenovanou výzvu. Aby bylo jasné, že to není kec. SUZUKI
ode mě dostává palec nahoru! Starají se o devět let starou motorku.
Poznámka: Nový regulátor udržuje napětí cca o 0,5 V vyšší než ten z MXTECHu. |
|
|
|
Aplikace, která by se vám mohla líbit:
|
|
|
|