Znáte ji?
|
|
|
|
7.7.2016
|
Voltmetr aneb kontroluji dobíjení (SUZUKI GSR 600)
|
7184
|
|
|
Po zkušenosti s vadným regulátorem dobíjení a následným vybitím baterie
, které mi při jedné z jízd vystavilo stopku, jsem se celkem rychle rozhodl pro
montáž voltmetru na řídítka, abych měl stav baterie a tím i funkčnost dobíjení
pod kontrolou. Snažil jsem se najít šikovný nepředražený (do 500 Kč) voltmetr určený k tomuto
účelu, to znamená vodě odolný a celkem jednoduše namontovatelný. Zalíbil se mi
Voltmetr KOSO Super Slim červený , u kterého jsem sice podmínku slušné ceny moc nedodržel, ale aspoň splňuje
odolnost proti vodě. A navíc má šikovnou funkci, která způsobí, že při poklesu napětí pod 11,5 V
začně displej blikat, díky čemuž si snadněji všimnu, že něco s palubním napětím nehraje.
Výběrem voltmetru jsem splnil tu jednodušší část a následovalo "zkoumání", kam voltmetr připojit, aby
se rozsvítil současně s přístroji po zapnutí zapalování.
|
|
|
Kabeláž : Takticky jsem si zařadil voltmetr jako další "budík" a rozhodl se najít ve svazku
kabelů vedoucích k palubním přístrojům napájení. On totiž ten kablík od voltmetru
není nijak dlouhý a až k pojistkové skříňce pod sedlem rozhodně nedosáhne. Po
demontáži světla jsem celkem snadno objevil svazek kabelů a přišlo na řadu
zase googlení. Naštěstí jsem našel
servisní manuál, ve kterém byl seznam barevných
kablíků a hlavně krásné celkové schéma mé Zuzany. Nějaký ten čas mi zabralo ježdění
prstem po schématu, než jsem určil správnou variantu. Kladný pól voltmetru zapojit
na kablík O/G - Orange with Green tracer - oranžový se zeleným proužkem, a pak záporný
pól voltmetru na kablík B/Br - Black with Brown tracer - černý s hnědým proužkem.
Obrázky hovoří názorně. |
|
|
Montáž : Součástí balení voltmetru jsou i samořezné kabelové spojky, do kterých
stačí kablíky jen vložit a spojky zmáčknout kleštěmi. Sice jsou v konečné fázi
docela velké, ale použil jsem je. Takže červený kablík od voltmetru se
napojí v kabeláži na oranžovozelený a černý od voltmetru na černohnědý.
Pak se vše opět zaizoluje izolační páskou, jak to bylo i před tím a je
hotovo. U voltmetru byl i samolepící suchý zip, pomocí kterého jsem přichytil
voltmetr na středový úchyt řídítek. |
|
|
A je to : Ještě před úplným smontováním motorky do pojízdného stavu je dobré
si voltmetr vyzkoušet. Otočit klíčkem v zapalování a koukat. Pak
nastartovat a koukat. Chová-li se vše OK, tak namontovat světlo s budíky zpět
a hurá na "o něco klidnější jízdu". U mojí Zuzany voltmetr za jízdy ukazuje cca
13,5 V. Snad jsem někomu ulehčil práci s hledáním kablíků. |
|
|
|
Aplikace, která by se vám mohla líbit:
|
|
|
|